Friday 28 September 2012

AKU DENGAN KEJAHATAN

Mendapat tempat duduk sewaktu menaiki public transport seperti bus / train membuatkan mulut ku mengungkapkan syukur, "Alhamdullilah", adalah perkataan yang aku sebut berkali-kali apabila mendapat apa yang dihajati, seperti tempat duduk. 

Tapi.... aku jarang memberikan tempat duduk itu kepada yang memerlukan, buat masa ni aku rase belum lebih 10 kali aku berikan tempat duduk kepada orang yang lebih memerluan, adoi... golongan yang aku pernah membuat kebajikan adalah, mak cik india yang tua, kakak yang mengandung, kakak yang bawak banyak barang. Okey sebenarnya tak lebih dari 5 orang, teruknya kau SARAH. Bila aku tegok mak cik yang tua, aku pikir 'alo die larat je nak jalan jauh, mesti die larat nak berdiri' (tu kalo mak cik tu nampak muda siket), kalo mak cik tu nampak macam nenek-nenek, 'hmm, nak bagi tak bagi nak bagi tak bagi' itulah yang  berlegar difikiran; selama berpikir tu alih-alih dah ade orang bangun bagi tempat duduk dia kat nenek tu. Kalo budak kecik lak, bila aku tengok dorang berdiri, dalam hati berdetik, hmm tak pe lah, aku dulu kecik-keci pun tak dapat tempat duduk gak, kalo aku bagi, dorang tu bukan nak duduk elok-elok, aku paling tak suka tengok budak yang pijak kerusi, budak yang pakai kasut la, kalo tak pakai kasut, aku tak kesah, mak bapak dorang ni tak pikir ke nanti tempat tu kotor, berdetik di hati nak je aku cabut kasut budak tu pastu lempar jauh-jauh (nampak sangat aku tak mencapai tahap kematangan yang sepatut nya berdasarkan umur ku kini)

Kalo nampak perempuan mengandung, aku memang bagun, bagi tempat duduk aku dekat die, memang tak sampai hati nak tegok die berdiri dengan membawa perut yang memboyot, aku pernah bagi sekali je kat orang mengandung, sebab sorang tu je lah yang pernah berdiri depan aku waktu aku tengah duduk, buat masa ni warga OKU tak pernah lagi berdiri depan aku.Formula aku adalah, duduk ditempat yang terselindung dan jauh, so memang susah orang-orang yang memerlukan nak sampai ke tempat aku tu, contoh nya, duduk di tengah-tengah train, duduk bahagian dalam kalo dalam bus atau train, so susah nak keluar kan, orang yang duduk tepi aku tu lah yang kena bagun, kalau tak nak rasa bersalah tengok orang yang memerlukan, buat-buat tido, or paksa ur self to sleep haha, teruk nya pemikiran warga kota macam aku ni. 

Okey lah ape-ape pun aku sebenarnay berazam untuk jadi hamba Allah yang suci hati nya, yang pemurah, (kalau kasi tu kena iklas, tak iklas tak guna lah)

sekian, jadikan pengajaran kesah ku ini, jangan korang buat benda yang sama pula, haha.

2 comments:

Zehan Ilyana said...

amin..:)
baik tu ditanam dan dididik dalam hati..:)
payah dan lambat, tapi insyaAllah ianya akan berhasil..:)
doakan saya juga yea..:)

azalia hjsalleh said...

kalau naik lrt lebih prefer berdiri dri duduk
ye la sbb pikir kita muda.. biar je kerusi tu diduduki utk mereka yg lebih layak..

tp kalau dlm bas.. siapa cpt dia dpt..
hurm teruknya kita ni